Toer door Europa (september 2010)

Moderators: De Moderator, roadster, RedElly

Forumregels
Plan je een reis? Heb je net een reis achter de rug en beschik je over een schat aan info die je wil delen met het forum? Dan ben je hier welkom.

Toer door Europa (september 2010)

Berichtdoor Marduk » 22 dec 2009 23:02

Hey hey all,

In september 2010 ga ik een toer doorheen Europa maken. De madam gaat voor haar werk naar Rome, en mijn ketting is niet lang genoeg, dus ik moet achterna hé :lol: Nu, om toch een beetje van mijn mannelijkheid overeind te houden, ga ik haar met de moto achterna. MIjn idee bestond erin om als volgt te rijden: België - Luxemburg - Duitsland (Zwarte Woud) - Oostenrijk - Italië (via Venetië naar Rome). De terugreis gaat van Italië (Rome -> Como-meer) over Zwitserland en Frankrijk naar België terug.

Het plan bestaat erin om rond de 500 km per dag te doen, en te stoppen in (liefst motor-vriendelijke) bed&breakfasts onderweg. Nothing too fancy, gewoon een goed bed en een plekske voor de moto. Ook zou ik zo weinig mogelijk snelweg doen, misschien op de terugweg iets meer dan op de heenweg. Noot: ik rij ook alleen, zonder co-rijder - road-tripke op z'n best ;-)

Enkele vraagjes vooraf:
(1) waarop zéker te letten?
(2) wat voor gerief zéker mee te nemen?
(3) zijn er boeken/websites/andere resources om bed&breakfasts te vinden, die preferentieel motor-vriendelijk zijn?
(4) heeft er nog iemand (stukken van) deze route gereden? Zijn er aan te raden routes/plekjes?

Ik ga dus vanaf't kerstverlof een beetje beginnen plannen, dus ik zal nog wel regelmatig aan vragen denken :-) 'k Zal wel nekeer regelmatig hier passeren ;-)
Marduk

Merk Motorfiets: Honda
Type Motorfiets: Pan-European ST1300
Vul hier het getal 500 in: 500

Re: Toer door Europa (september 2010)

Berichtdoor F M » 23 dec 2009 00:22

Eén opmerking om te beginnen. 500 km per dag is nogal veel in berggebieden. De snelheid is er wat lager, je stopt al graag eens voor foto's te maken... En zeker zonder gps rij je al wat vaker verkeerd en verlies je tijd.

Voor de rest: heb nog niet veel motor-onvriendelijk hotels of B&B meegemaakt. Iedereen moet zijn geld verdienen, en ook motorrijders spenderen dat. Eventueel <el navragen voor parkeergelegenheid, in een garage liefst.
F M

Merk Motorfiets: BMW
Type Motorfiets: R1200RT

Berichtdoor Jopet » 23 dec 2009 01:48

Ik moet hier FM toch gelijk geven, 500 km per dag is veel, voor een verbindingsrit is dit geen probleem, maar om te genieten en zeker in de bergen is dit niet te doen, 1 dag of 2 dagen misschien maar de 3de dag is de lol er volledig af, tenzij je natuurlijk telkens naar het volgende punt wilt rijden zonder te genieten van de omgeving en dat zou toch jammer zijn.
Het doel van de reis moet toch genieten zijn en niet enkel vlammen vlammen en nog eens vlammen.....

In september zal het niet zo moeilijk zijn om telkens slaapplaats te vinden.
Hier enkele tips:

mobikehotel

motovriendelijke logies

Motor hotels

Motovriendelijke hotels volgens de Yamaha Diversion Club Nederland leden

Motorhotel via 2link

Ik weet niet of je reeds een motor-gps hebt anders zou ik dit toch aanraden, je kan je routes en bezienswaardigheden perfect voorbereiden en je verliest onderweg zo zeer weinig tijd en je kan alle hotels waar je interesse voor hebt reeds op voorhand als POI invoeren met adres en telefoonnummer.

Groetjes,
Jopet
Alles wat omhoog gaat komt ook weer naar beneden, behalve mijn gewicht....
Jopet

Merk Motorfiets: Yamaha
Type Motorfiets: FJR 1300 AS

Berichtdoor Blackbert » 23 dec 2009 02:29

akkoord met die mannen hierboven. In de Alpen zal 400 per dag de max zijn. echt. tenzij ge bij 't krieken van de dag vertrekt, alleen stopt voor naft en 1 foto bovenop elke col, om net op tijd binnen te komen voor 't avondeten. hou daar rekening mee, neem een iets meer rechtdoor route waar 't plat is om uw gemiddelde omhoog te trekken (bvb Gex-Nancy op N en D wegen en dan snelweg tot A'pen is makkelijk in 1 dag te doen).
meenemen.
visakaart, wegenkaarten, tandenborstel. ;)
leg uw kleren klaar, gooi de helft terug in de kast.
motilium en imodium. just in case.
enkele energierepen voor tussendoor.
water
ontbijten, stoppen bij de lokale bakker/beenhouwer voor uw picnic,gaaazz.
Div 600? buske kettingvet, boordgereedschap. als hij in orde staat voor ge vertrekt zal 't wel lukken zeker.
als je logies reserveert: adressen en telefoonnummers, kan je verwittigen als 't wat later wordt dan voorzien
fototoestelleke met grote geheugenkaart.
42 +1
Blackbert

Vul hier het getal 500 in: 0

Berichtdoor duibhceK » 23 dec 2009 09:46

de belangrijkste zaken zijn inderdaad al gezegd. Op uw eentje kan je wat makkelijker veel kilometers per dag doen. Gewoon vroeg vertrekken en 's middags picknikken onderweg. Dan kan je ook in de bergen een daggemiddelde van 350-400 aanhouden en toch nog wat van de omgeving genieten.

In September is het normaalgezien niet nodig om op voorhand te reserveren, er zal normaal wel genoeg vrij zijn. En tegenwoordig hebben alle B&B's en hotelletjes wel door dat motorrijders ook geld hebben en bijgevolg zijn ze ook "motorvriendelijk".

Vooraf reserveren zou ik persoonlijk zelfs niet doen, dat beperkt je alleen in je vrijheid en legt jezelf onnodig deadlines op. Gewoon 's morgens uwe route uitstippelen en in de late namiddag beginnen uitkijken naar een geschikte plaats om te overnachten. Dat zou echt geen probleem mogen zijn.
Yamaha XT660Z Ténéré K8, DNA Luchtfilter, DNA Stage2, Kev Fuel Mod, Tutoro Chain Oiler, Starcom1, Zumo 550

voorzichtige zelfmoordpoging: 2 rennies en een kopje kruidenthee.
duibhceK

Merk Motorfiets: Yamaha XT660Z Ténéré '08
Type Motorfiets: Yamaha TRX850 '96

Berichtdoor Marduk » 23 dec 2009 12:02

Tnx for the tips!

De 500 km per dag zal in de praktijk inderdaad wat veel zijn, zeker gezien ik een week uitrek om er te geraken, en het pakweg 1500 à 2000 km (heen) gaat zijn (terug zal wellicht veel minder gaan zijn, gezien ik dan ongeveer in een rechte lijn tot hier rijd). De eerste dag zal't wel 500 gaan zijn, daarna mss zo'n 300 km per dag.
Of't met den Div gaat zijn, valt nog te bezien ... Ik zou't liever met een touring doen, maar ik moet zien dat ik daar nog geld voor heb :-) Maar zonder GPS gaat het sowieso niet gaan zijn, zo'n afstanden leg ik niet meer af zonder GPS (vorig jaar met den oto naar Toscane gevlamd, en gezien dat een GPS een godsgeschenk kan zijn :-)).
Marduk

Berichtdoor F M » 23 dec 2009 14:25

Zorg in het gaan dan maar dat er niet te veel rechte lijnen tussen zitten ! :D

Veel plezier, zowel met het uitstippelen als het effectief rijden. En we verwachten allemaal natuurlijk een verslag met fotookes !
F M

Merk Motorfiets: BMW
Type Motorfiets: R1200RT

Berichtdoor Vet on Wheels » 24 dec 2009 10:45

Zie dat de banden OK zijn, want ik vermoed dat ge +/-3500 kms gaat bollen, dus beter hier vertrekken met goed gerief.
Den Div kan dat aan natuurlijk, maar nen touring is beter, daar wordt ge niet moe op...
Ik heb in september met dealer van BMW 3500 kms gebold aan een hoog ritme, en iedereen reed met RT of GS , niemand zag er moe uit! En er waren er meer die ouder waren dan 45 dan jonger... ;)
Als de kat van huis is, is er nog steeds het poesje van de buurvrouw!
Vet on Wheels

Merk Motorfiets: BMW/Honda/Honda
Type Motorfiets: GS1200//XLR125/WR250F

Berichtdoor Marduk » 25 dec 2009 11:05

@ FM: ik ga mij ne Garmin tegen dan aanschaffen, kan'k routes uitstippelen naast de autostrade enzo :-) En't verslag: zij maar zeker ;-)

@ Vet On Wheels: jep, daarom dat ik ook naar een touringmodel aan't uitzien ben ... Ik ben een van de ritten van M&T gaan doen met den Div in september, en ik moet toch zeggen dat ik er na 250 km relatief moe vanaf kwam ... 't Is gene touring :-)
Marduk

Berichtdoor john_Malkovic » 25 dec 2009 15:27

Waarom geen tentje meenemen? Ok, hotel is luxueuzer, maar tent is zoveel toffer, slapen in de natuur tussen de bomen en aan meren... In de Alpen is dit zalig.
john_Malkovic

Merk Motorfiets: honda
Type Motorfiets: 900

Volgende

Keer terug naar Reisinfo