Zoveelste beginnende motorrijder

Moderators: De Moderator, roadster, RedElly

Forumregels
Hier kan je je motorfiets tonen aan de rest van de forumgebruikers. uiteraard kan je hier in je bericht zelfgemaakte foto's plaatsen.

Re: Zoveelste beginnende motorrijder

Berichtdoor Béé » 17 mei 2009 07:55

Op wa zou ik voornamelijk moeten letten als ik ga kijken voor nen 2de hands moto? Men vader (die vroeger met moto reed) zou meegaan om ervoor te zorgen dat ik nie zo dik in de zak gezet wordt.
Kzou sowieso vragen voor een testrit (die men vader dan doet natuurlijk) zodat hij er een beter idee van heeft wa er allemaal aan kan schelen.

Nu eens kapaza en 2dehands afschuimen :mrgreen:
Ohja, zijn er nog andere sites behalve die 2? (liefst geen ebay)

Merci,

B.

EDIT: ik zie hier nu just nen schone oldtimer, ma die heeft maar 14pk. Kan ik men rijbewijs behalen met ne moto van de rijschool en dan gwn met nen lichteren moto rijden?
Béé

Merk Motorfiets: Hoooooooondaaaaaaaa
Type Motorfiets: CB500
Vul hier het getal 500 in: 500

Berichtdoor duibhceK » 17 mei 2009 08:09

dat 'm proper is is een eerste vereiste zo zijn eventuele gebreken of lekken/oliezweetplekken beter te zien. Dat hij goed start, ook met een koude motor. Geen abnormale mechanische geluiden bij het gas geven en schakelen. Daarnaast nog staat van remblokken en -schijven, ketting en tandwielen en banden.
Ook nog even achter of voor de motor gaan staan en kijken dat alles mooi in lijn staat.

verder kan je niet zo erg veel zien zonder de motor open te gooien.
Yamaha XT660Z Ténéré K8, DNA Luchtfilter, DNA Stage2, Kev Fuel Mod, Tutoro Chain Oiler, Starcom1, Zumo 550

voorzichtige zelfmoordpoging: 2 rennies en een kopje kruidenthee.
duibhceK

Merk Motorfiets: Yamaha XT660Z Ténéré '08
Type Motorfiets: Yamaha TRX850 '96

Berichtdoor Cron » 17 mei 2009 16:23

haha, ik ken het verhaal.

Ik zat in net hetzelfde schuitje dan jij.

Zo een 2000 euro aan cash en dan een vervoermiddel willen kopen :)

Ik ben eerst begonnen met een 125cc (weet niet hoe lang je jouw B rijbewijs al hebt) maar zo een dealim 125cc zoals ik had was ms wel een oplossing. http://www.motorencyclopedie.nl/motoren ... aystar.htm
Cruisefactor was daarbij heel hoog. En hij gaat wellicht nog beter vooruit als bepaalde van die oldtimers die hier de revue gepasseerd zijn...
http://www.2dehands.be/daelim-daystar-1 ... or_merk=49 1600 euro
http://www.marktplaza.be/DAELIM-DAYSTAR ... 029523.php 1300 euro

Nu waar ik me destijds ook ferm aan mispakt heb waren de kosten die in kledij & dergelijken kruipen.
Naast je moto mag je gerust nog op een 1000 euro extra rekenen die je nodig hebt wil je veilig op de baan komen.

Je motopak moet wel lukken voor zo een 500 euro (waterdicht, winterpak met uitneembare voering).
Botten 100, handschoenen 50-80, helm 200 tot ... Sjaalke: 25 euro.
Dan spreek ik nog niet over een regenoveral, een zomerpak (250 euro want je gaat in de zomer toch niet in je T-shirt & korte broek de baan op, daar zijn geperforeerde pakken voor te koop).

Nu indien je naar een moto gaat kijken, vraag gerust iemand mee die veel kennis van zaken heeft. Ik heb me destijds zo ook in het zak laten zetten bij een motorwinkel. Dan verwacht je van de verkoper eerlijk advies en wordt je gewoon vet in het zak gezet en verkopen ze je een 1cyl voor dagelijks autostrade gebruik...
Nu afh van waar je woont zal er hier altijd wel iemand bereid zijn om eens met jou te gaan kijken.
Is dit in de buurt van Dendermonde wil ik wel altijd eens met je een kijkje gaan nemen, een testritje van iemand die al jaren met de moto rijdt is wellicht meer waard dan je vader (tenzij die natuurlijk zelf met de moto rijdt). Ook zijn er hier verschillende mensen die zeer goed de typische gebreken kunnen waarnemen. Balhoofdlager, versleten ketting, versleten banden, 'zwetende' delen aan het motorblok, radiator die niet goed werkt, kapotte oliekeerringen, roest in de tank, en ga zo maar door!
08|11|08--20|07|10 --- Fazer 600 met 100.000km op den teller --- getting blue Ex-m&t lid met 7100 posts...

Merk Motorfiets: Yamaha
Type Motorfiets: Fazer
Vul hier het getal 500 in: 0

Berichtdoor Seventh Son » 17 mei 2009 21:47

Motorcycle Boy schreef:Reken 200 voor uw verzekering

Als gij een verzekering vindt voor 200 neuros moogt ge mij die altijd eens doorsturen. Ik ben wellicht een aantal jaartjes ouder dan de TS, maar ik betaal nog altijd tussen de 450 en de 500 euro per jaar. Dit bij Touring = de goedkoopste die ik gevonden heb. (heb geen wagen op mijn naam)
Seventh son, Fortunate son
Seventh Son

Berichtdoor Cron » 17 mei 2009 23:45

op de naam vd ouders = 150 euro (ik heb da nooit gedaan, kuch...)

Samen met den auto betaal ik 250 euro. (en nog een rits andere verzekeringen).
08|11|08--20|07|10 --- Fazer 600 met 100.000km op den teller --- getting blue Ex-m&t lid met 7100 posts...

Merk Motorfiets: Yamaha
Type Motorfiets: Fazer

Berichtdoor Béé » 18 mei 2009 07:08

Cron schreef:haha, ik ken het verhaal.

Ik zat in net hetzelfde schuitje dan jij.

Zo een 2000 euro aan cash en dan een vervoermiddel willen kopen :)

Ik ben eerst begonnen met een 125cc (weet niet hoe lang je jouw B rijbewijs al hebt) maar zo een dealim 125cc zoals ik had was ms wel een oplossing. http://www.motorencyclopedie.nl/motoren ... aystar.htm

Jammergenoeg heb ik mijn rijbewijs nog maar net (februari) :lol:
En daarbij, ik zou me veiliger voelen moest ik toch tenminste *iets* van praktijk hebben gehad onder toezicht.

Cron schreef:Nu indien je naar een moto gaat kijken, vraag gerust iemand mee die veel kennis van zaken heeft. Ik heb me destijds zo ook in het zak laten zetten bij een motorwinkel. Dan verwacht je van de verkoper eerlijk advies en wordt je gewoon vet in het zak gezet en verkopen ze je een 1cyl voor dagelijks autostrade gebruik...
Nu afh van waar je woont zal er hier altijd wel iemand bereid zijn om eens met jou te gaan kijken.
Is dit in de buurt van Dendermonde wil ik wel altijd eens met je een kijkje gaan nemen, een testritje van iemand die al jaren met de moto rijdt is wellicht meer waard dan je vader (tenzij die natuurlijk zelf met de moto rijdt). Ook zijn er hier verschillende mensen die zeer goed de typische gebreken kunnen waarnemen. Balhoofdlager, versleten ketting, versleten banden, 'zwetende' delen aan het motorblok, radiator die niet goed werkt, kapotte oliekeerringen, roest in de tank, en ga zo maar door!

Ewel, men vader heeft jarenlang met de moto gereden, dus ik neem aan dat hij er een beetje van weet.
Dit zou de moto zijn die ik atm zie zitten: http://www.kapaza.be/Motoren/Oldtimers/17714419/MZ_ES250_0_bwjr_1960.html
'k Heb al es gebeld, en die mens vraagt er 1100€ voor en ik kan hem kopen zodra men ouders terug zijn van vakantie (volgende week dus maar :evil: ) als hem nog nie verkocht is daarvoor.
OF moest er nu iemand zijn die zich geroepen voelt om met mij (wel pas vanaf woensdag) eens te gaan kijken naar die moto en te willen rijden enzo, zou ik da ten zeerste appreciëren. Tis wel in Neerpelt, Limburg (en ik ben van Gent :D ).

Cron schreef:op de naam vd ouders = 150 euro (ik heb da nooit gedaan, kuch...)

Ik ga dat waarschijnlijk wel doen :o

B.
Béé

Berichtdoor Snail » 18 mei 2009 09:10

Seventh Son schreef:
Motorcycle Boy schreef:Reken 200 voor uw verzekering

Als gij een verzekering vindt voor 200 neuros moogt ge mij die altijd eens doorsturen. Ik ben wellicht een aantal jaartjes ouder dan de TS, maar ik betaal nog altijd tussen de 450 en de 500 euro per jaar. Dit bij Touring = de goedkoopste die ik gevonden heb. (heb geen wagen op mijn naam)

Jawadde, ik betaal zo'n 270 voor de BB en 170 voor de Fazer, bij Touring dus.
Staat wel samen met een auto (1000cc) waar ik 20€ per maand voor betaal...
Dus afhankelijk van de moto kunt ge eventueel beter een tweedehands karreke er bij verzekeren, dat kom misschien goedkoper uit :P (Fazer + Starlet < 450€ per jaar!)
Snail

Merk Motorfiets: Rappe
Type Motorfiets: Jappe...

Berichtdoor Snail » 18 mei 2009 09:14

Is uw vader ne mekanieker?
Best wel, as't em u dat aanraad als fiets "om (regelmatig) mee te rijden" ;)

(Nostalgische vaders... :o :D )
Snail

Merk Motorfiets: Rappe
Type Motorfiets: Jappe...

Berichtdoor Béé » 18 mei 2009 09:25

Snail schreef:Is uw vader ne mekanieker?

Ik heb em gekozen.
Kzal dus degelijk moeten leren mekanieken als ik er nie elke maand mee binne wil :mrgreen:

Hoe zou ik da het best aanpakken, leren mekanieken? Avondschool? Ergens iemand zoeken die nen prutser wil opleiden?

B.
Béé

Berichtdoor roadster » 18 mei 2009 09:53

Béé schreef:
Snail schreef:Is uw vader ne mekanieker?

Ik heb em gekozen.
Kzal dus degelijk moeten leren mekanieken als ik er nie elke maand mee binne wil :mrgreen:

Hoe zou ik da het best aanpakken, leren mekanieken? Avondschool? Ergens iemand zoeken die nen prutser wil opleiden?

B.

een Haynes manual zoeken van uw machien lijkt mij de allereerste stap
veel gezond verstand gebruiken, uw woordenschat aan krachttermen en welgemeende vloeken uitbreiden
en af en toe eens raad vragen en dat komt in orde
I respect your opinion. I just don't want to hear it... :mrgreen:
roadster
Site Admin

Type Motorfiets: Vespa

VorigeVolgende

Keer terug naar Mijn motorfiets